Az intézmény célja, feladatai és alapelvei
A Nyugat-Nógrád Család és Gyermekjóléti Szolgálat igyekszik részt venni az ellátotti terület lakosságának mentális és szociális ellátásában, illetve a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzésében lehetőség szerint megszüntetésében.
Az intézmény tevékenységi köre:
- információnyújtás
- tanácsadás
- prevenció
- ügyintézésben segítés
- eseti problémák kezelése
- szociális segítőmunka
A Gyvt 40§ (1) bekezdése alapján a gyermekjóléti szolgáltatás és a családsegítés egy szolgáltató keretében működtethető (család- és gyermekjóléti szolgálat).
Gyermekjóléti szolgáltatás
A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermekek érdekeit óvó személyes szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermekek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzését, a már kialakult veszélyeztetettség megszűntetését, valamint a családból kiemelet gyermekek visszakerülését.
A gyermekjóléti szolgáltatás a jogszabályban meghatározott, együttműködésre kötelezett jelzőrendszeri tagokkal és egyéb intézményekkel együttműködve biztosítja a gondozási, szolgáltatási és szerevezési feladatok ellátását, mely a szociális munka módszereivel és eszközeivel történik meg.
A jelzőrendszer segítségével feltárja az ellátási területen jelentkező gyermekek veszélyeztetettségét kiváltó lehetséges okokat, és igyekszik azokat csökkenteni.
A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a családok életében jelen lévő intézményrendszer működésének koordinálása és a kommunikáció ill. az információáramlás csatornáinak feltárása és megerősítése, intézményi hálózat kiépítése, mely a családok köré fonódik.
A család- és gyermekjóléti szolgálat feltárja a különféle korosztályoknál jelentkező problémákat, igyekszik megkeresni arra a válaszokat, az ellátási terület lehetőségeinek és szolgáltatási hátterének figyelembe vételével.
A szolgálat ellátja a Gyvt. 39. § és a 40§ (2) bekezdés szerinti gyermekjóléti szolgáltatási feladatokat, illetve a családsegítés 1993. évi III. törvény 64§ (4) bekezdése szerinti feladatokat.
Családsegítés
A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, egyéb krízishelyzetek miatt rászoruló személyek és családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszűntetése, ezen kívül az életvezetési képesség megőrzése kapcsán nyújtott szolgáltatás.
A családsegítés a szociális munka eszközeivel nyújt segítséget a rászoruló személyek és családok, munkanélküliek, lakhatási problémákkal küzdők, fogyatékossággal élők, szenvedélybetegek és egyéb szociális problémákkal küzdők számára.
A szolgáltatás keretében biztosított tájékoztatás, információnyújtás által az igénybe vevők megfelelő információhoz juthatnak a lakóhelyükön és a közelükben elérhető szociális ellátásokról, azok igénybevételének feltételeiről.
A különböző pénzbeli és természetbeni és szociális szolgáltatások igénybevételével a válsághelyzetek megelőzhetőek. A szolgáltatás biztosításával enyhíthetők a lakhatási problémákkal küzdő, rezsihátralékosok problémái.
A családsegítés olyan probléma orientált szociális alapszolgáltatás, mely biztosításával csökkenthető a szakosítási ellátási formák és a gyermekvédelmi szakellátás igénybevételének esélye.
Az intézmény célja
Rendkívül fontos, hogy figyelemmel kell kísérni a Nyugat-Nógrád Család- és Gyermekjóléti szolgálat ellátási területén élő, illetve a szolgálattal kapcsolatba kerülő családok, gyermekek életkörülményeit, szociális helyzetét, a gyermekjóléti szolgáltatások, szociális ellátások iránti szükségleteit, és gyermekvédelmi vagy esetleges hatósági beavatkozást igénylő helyzetét.
A szolgáltatásnak mindenekelőtt hozzá kell járulnia a gyermekek testi – lelki egészségének megőrzéséhez, a kialakult veszélyeztetettség megszűntetéséhez, valamint a családból kiemelt gyermekek családba történő visszakerüléséhez, mely során biztosítani kell a gyermek utógondozását.
Ezen célok megvalósításához elengedhetetlen a szervezési, szolgáltatási és gondozási tevékenységek megfelelő biztosítása.
A szolgáltatás alapelvei
- Önkéntesség és együttműködés: Az ellátások nyújtása önkéntes igénybevétel alapján, vagy jelzést beérkezően történik. Fontos arra törekedni, hogy a részvétel önkéntes legyen, az együttműködés megfelelően legyen kialakítva az egyénekkel, családokkal, valamint az észlelő- és jelzőrendszer tagjaival.
- Célorientáltság: Az ellátások megválasztásánál fontos, hogy az az egyének és családok érdekét, a szolgáltatás céljának megvalósulását szolgálja.
- A gyermek és a cselekvőképességében korlátozott személy tájékoztatása, és döntésének tiszteletben tartása: Minden személy jogosult arra, hogy az őt érintő kérdésekről tájékoztatást kapjon, nyilatkoztassák és döntését figyelembe vegyék, ha felnőtt, ha gyermek, ha korlátozott bármiben, ha nem.
- Megelőzés és komplex szemlélet: Az ellátást semmiképpen sem szabad csak a veszélyhelyzetekre korlátozni. Ha lehetőség van rá, már akkor be kell avatkozni, amikor bármennyi esély is van a megelőzésre, vagy amikor még a veszélyeztetettség korai szakaszban van. Fontos a problémák komplex vizsgálása és kezelése, nem az egyéni probléma az elsődleges.
- A hátrányos megkülönböztetés tilalma: Tilos az egyének bármily nemű megkülönböztetése, legyen az faji, vallási vagy bármi más szempont alapján. Nem sérthető meg senkinek a jó hírneve, emberi méltósága.